کد خبر: ۳۲۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
حتما چك كنيد

​منتظر اطلاع رسانی فراخوان نمانيد

ممكن است خبر فراخوان به هر دليلی به گوش شما نرسد، پس خودتان اقدام كنيد و هر از گاهی چك كنيد.
به گزارش خودروکار، فراخوان برای رفع عيب، خيلی بيشتر از آن چه تصور می كنيد اتفاق می افتد. آن دسته از فراخوان هايی كه به تيتر اخبار تبديل می شوند، مثل نقص فنی در كيسه هوای برند تاكاتای ژاپن، كه هنوز خدمات آن ادامه دارد، اخبارش ممكن است به گوش همه برسد، اما فراخوان هايي هم وجود دارند كه ممكن است به تيتر اخبار تبديل نشوند. بنابراين بايد راهكاری وجود داشته باشد كه مردم مطمئن باشند، خودروی آنها مشمول اين نوع طرح های رفع عيب نيست.

درست است كه خودروسازان از طريق اطلاع رسانی عمومی، ارسال پست الكترونيكی، نرم افزارهای مديريت امور مشتريان و حتی تلفنی به مالكان خودرو فراخوان ها را اطلاع می دهند، با اين وصف غفلت يا عدم دريافت اين اطلاع رسانی بسيار عادی و معمول است. مالكان و صاحبان خودرو می توانند خودشان چك كنند كه آيا براي خودروی آنها فراخوانی برای رفع عيب اعلام شده است يا نه. اين كار در كشورهای پيشرفته بسيار راحت و در سه مرحله ساده قابل انجام است.

مرحله اول: اول بايد شماره VIN يا شماره شناسايي خودرو vehicle identification number را پيدا كنيد كه 17 رقمی است. در اكثر خودروها اين شماره روی شيشه جلوی خودرو، گوشه سمت راننده حك شده، روی كارت شناسايی خودرو هم چاپ می شود و روی كارت بيمه خودرو هم وجو دارد.

مرحله دوم: مراجعه به بانك اطلاعاتی فراخوان ها كه در كشورهای مختلف متفاوت است. در آمريكا اين بانك اطلاعاتی را اداره ايمنی ترافيك بزرگراه ملی در اختيار گذاشته كه آدرس آن www.nhtsa.gov/recalls است. در اين مرحله شماره شناسايی خودروی خود را وارد می كنيد. اگر اطلاعاتی يافت نشد، بخت با شما يار بوده و خودروی شما مشمول هيچ نوع فراخوانی نيست و با خيالت آسوده رانندگی كنيد. اما اگر برای خودروی شما فراخوانی صادر شده باشد، بايد به مرحله سوم برويد. جالب اين است كه در اين بانك اطلاعاتی فراخوان های قطعه سازان مثل اشكال در صندلی، اشكال در آپشن های خودرو هم درج می شوند. اكثر خودروسازان بزرگ و معتبر دنيا كه ساليان سال است با اين معضل رو به رو هستند، مثل تويوتا، جنرال موتورز و فورد در پورتال (منظور وبسايت رسمی خود) بخشی را به فراخوان اختصاص داده اند و می توان با همان شماره شناسايی خودرو در آن وبسايت به جست و جو پرداخت.

مرحله سوم: در نمايندگی فروش و خدمات پس از فروش خود نوبت بگيريد. چون بايد مطمئن شويد قطعه مورد نظر را آماده دارند يا نه. بعضی از فراخوان ها فوريت بيشتر دارند كه ايمنی و جان سرنشين اين فوريت را تعيين مي كند. بر همين اساس ممكن است نوبت دهی دير يا زود باشد. اما بايد كامل شود. در برخی از موارد، خودروساز هزينه يدك كشی خودرو را هم برعهده گرفته و گاهی حتی امدادخودرو به محل خودروی شما اعزام می كند. وقتی خودروسازی فراخوان می دهد، قاعدتاً همه هزينه ها را هم برعهده می گيرد.

اداره ايمني ترافيك بزرگراه ملی آمريكا، برای راحتی خيال صاحبان خودرو، يك سيستم هشدار www.nhtsa.gov/alerts هم در وبسايت خود تعبيه كرده كه می توان با وارد كردن آدرس ايميل خاطر جمع شد كه اگر فراخوانی اعلام شده، شما هم مطلع شويد.



منبع: سایپا نیوز


انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار